Vår skola

Långseruds friskola erbjuder förskola, förskoleklass, grundskola upp till årskurs 6 och ett fritidshem. Vi har dessutom en egen restaurang som heter Skafferiet. Där serveras god, näringsriktig mat som tillagas från grunden med lokalt producerade råvaror från gårdar och skogar runt Långserud. Vi bjuder eleverna på frukt varje dag.

Det är en liten skola och ”Vi bryr oss om” är en slogan som genomsyrar hela vår verksamhet. Vi bryr oss om och ser varandra, vi tar ansvar för naturen och vår gemensamma miljö. Andra ledord i vår verksamhet är idrott och hälsa. Vi har en fin utemiljö som inspirerar till att leka och njuta av naturen.

Vår skola har varit en en friskola sedan 2011, är religiöst obunden och styrs av en ekonomisk förening. All eventuell vinst går tillbaka till skolan och i styrelsen arbetar alla ideellt.

Alla som arbetar på skolan är kunniga och engagerade och vi följer läroplanen som vilken annan skola som helst. Ändå är vi inte vilken skola som helst. På Långseruds friskola har vi bestämt oss för att alla ska kunna trivas och växa som människor tillsammans och göra sig redo för det stora livet.

Länkar

Förskola

Vår förskola ligger granne med skolan och naturen med stora utomhusytor för lek. Vi välkomnar barn från 1 till 5 år.

Grundskola

På Långseruds friskola går barnen från förskoleklass och i grundskolan mellan årskurs 1 och 6.

person holding white and gray stone

Fritidshem

Fritidshemmet ligger i anslutning till friskolan och här erbjuds plats till barnen före och efter skolan och under skolloven.

onions and potato on table

Skolrestaurang

I skolrestaurangen serveras mat lagad från grunden och i stor med råvaror från Långserud med omnejd.

onions and potato on table

Styrelse

Långseruds Friskola drivs av en ekonomisk förening där styrelsen är huvudman. All eventuell vinst går tillbaka till verksamheten.